Stel dat je een limousine met meer dan 600 pk, geventileerde remschijven, een sportuitlaatsysteem en vrijwel alle denkbare luxe tot je beschikking hebt, ga je dan achter het stuur zitten of laat je je rijden terwijl je languit achterin ligt?

Na een paar dagen sturen met de BMW M760Li xDrive is een ding duidelijk geworden: optie 2 is voor autoliefhebbers géén optie. Met deze auto wil je maar een ding doen en dat is zelf rijden.

Ben je geen autoliefhebber, maar wel de directeur van een autosloperij, dan ga je achterin liggen en alle champagneflessen uit de boordkoelkast (een optie van 1.500 euro) sabreren terwijl je chauffeur een parkeerplaats zoekt in de PC Hooftstraat.

Zoiets zou ik dan nooit doen, omdat ik geen autosloperij en geen sabel heb. En ik heb geen idee waar of wat de PC Hooftstraat is.

Specs

BMW M760Li xDrive:

  • Krachtbron: V12 met twee turbo’s, 6592 cm3, 88,3 x 89,0 mm
  • Vermogen: 609 pk bij 5500 min-1
  • Koppel: 800 Nm bij 1500 min-1
  • Prestaties: 0-100 km/h in 3,7 sec
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Prijskaartje: 251.995 euro

Niet liggen maar rijden is dus wat je moet doen met de BMW M760Li xDrive. Zelf en met de V12, het onderstel en de achttrapsautomaat in de sportstand. En met minstens één goed oog gericht op de snelheidsmeter, want de M760Li xDrive zet reuzenstappen als je ook maar een beetje het gaspedaal indrukt met je lievelingsteen.

Dat is te verwachten, want de twaalfcilinder (met twee turbo’s) die met het pedaal verbonden is, levert 609 pk en 800 Nm vanaf slechts 1.500 tpm. Da’s meer vermogen en koppel dan een Porsche 911 Turbo S en indrukwekkender dan Gordons nieuwste en hopelijk laatste boek.

Van de versnelling (0 naar 100 is mogelijk in 3,7 seconden) merk je op de snelweg overigens vrijwel niets, omdat er nauwelijks motor-, afrolgeluid en windgeruis binnendringen in het interieur. Das best jammer, want van een bijna-M7 verwacht je toch wat meer sensatie en enige (snelheids)beleving.

Gelukkig is daar wel sprake van als je een bochtige weg aanvalt en zelf schakelt met de flippers achter het stuur. De gehele auto komt dan tot leven, waardoor hij aanvoelt als een M5 en niet als een limousine van bijna 2.300 kg.

Bovendien wordt de indrukwekkende soundtrack van de V12 hoorbaar en voel je aan de besturing, de remmen en de reacties van transmissie, motor en onderstel dat de M760Li wel degelijk M-genen heeft. En daardoor rijdt deze BMW echt steengoed.

Het enige en tevens grootste minpunt is dat hij niet gemaakt is voor mensen die graag het stuur in eigen hand nemen. En daarom ben ik – als ik het geld had – niet degene die ‘m koopt. Maar ik ben dan wel de autoliefhebber die een ‘ordinaire’ BMW 740d én een fabelachtige M3 CS koopt.


Tekst: Tim Roks
Video: NEAF
Foto’s: Ricardo van de Bor